Compare project

Maatschappelijke participatie door educatie voor jongeren met psychische problemen

In het kort
Hoofdonderzoeker: dr. E.L. (Lies) Korevaar
Betrokken instelling: Hanzehogeschool Groningen, University of Applied Sciences
Startdatum onderzoek: 1 oktober 2019
Einddatum onderzoek: 1 juni 2022
Aantal deelnemers in onderzoek: 100 studenten

De vraagstelling van het onderzoek
De meeste psychische aandoeningen komen voor het eerst tot uiting in de leeftijdsperiode van 16-23 jaar. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat jongeren met een psychische aandoening meer kans lopen op voortijdig schoolverlaten. Dit heeft meestal weer tot gevolg dat een ontwikkeling naar (betaald) werk hierdoor stagneert. Sinds vijftien jaar is er in Nederland groeiende belangstelling voor de Begeleid Leren-interventie die jongeren met een psychische aandoening ondersteuning biedt bij het volgen van een opleiding. Gezien het maatschappelijk belang van het psychisch welbevinden van deze jongeren en het voorkomen van voortijdig schoolverlaten is het belangrijk om wetenschappelijk inzicht te krijgen in de effecten van de Begeleid Leren-interventie.

Onderzoeksresultaten
In het project is gebruik gemaakt van een mixed methods design, waarin kwantitatief onderzoek (effectiviteitsstudie) gecombineerd is met kwalitatief onderzoek (interviews, monitoring, focusgroepen). De effectiviteit van de Begeleid Leren-aanpak is getoetst met een kwantitatieve, gerandomiseerde en gecontroleerde praktijkstudie (RCT, Randomized Control Trial), waarbij de effectiviteit van de Begeleid Leren-interventie is vergeleken met begeleiding as usual. De RCT is uitgevoerd bij jongeren met een psychische aandoening die in behandeling zijn (geweest) bij een GGz-instelling en daarna(ast) hun Hbo-opleiding wilden blijven volgen. In totaal zijn 88 jongeren (Hanzehogeschool Groningen) gerekruteerd, die willekeurig zijn toegewezen aan de interventie- of controlegroep. Er vonden metingen plaats bij aanvang en bij zes en bij twaalf maanden. Met de
RCT is kwantitatief onderbouwd in welke mate de aanpak effectief is.

De effectiviteit van de interventie is gerelateerd aan de mate van modelgetrouw toepassen van de aanpak door de professionals (kwalitatief onderzoek). Hierdoor is niet alleen aangetoond dat de aanpak werkt, maar ook wat werkt (wat zijn de werkzame elementen van de interventie en welke randvoorwaarden doen ertoe), zodat de professional ook weet waarom de aanpak effectief (of minder effectief) is.

De resultaten zijn/worden beschikbaar gesteld aan andere onderzoekers door publicaties in
(inter)nationale peer reviewed tijdschriften en vormen ook een goede basis voor verder onderzoek naar het effect van Begeleid Leren op het verkrijgen van werk voor mensen met een psychische aandoening. De resultaten van een procesevaluatie tonen aan wat de werkzame elementen van de interventie zijn en kunnen aanwijzingen geven voor tekortkomingen in de uitvoering van de interventie of theoretische zwakheden, in het geval van onverwachte bevindingen in de effectevaluatie.
Professionals van onderwijs- en GGz-instellingen worden daardoor competenter in het begeleiden van jongeren met een psychische aandoening bij het volhouden van een reguliere opleiding.

English summary
The onset of mental health problems generally occurs between the ages of 16 and 23 – the years in which young people follow postsecondary education, which is a major channel in our society to prepare for a career and enhance life goals. Several studies have shown that students with mental health problems have a higher chance of early school leaving. Supported Education services have been developed to support students with mental health problems to remain at school. The project aimed to study the effect of an individually tailored Supported Education intervention on
educational and mental health outcomes of students with mental health problems in postsecondary education. To that end, a mixed methods design has be used. This design combined quantitative research (Randomized Controlled Trial) with qualitative research (focus groups, monitoring, interviews). 88 students recruited from a university of applied sciences (Hanzehogeschool Groningen) have be randomly allocated to either the intervention or control group.

The results have been/will be made available to other researchers through publications in (inter)national peer-reviewed journals, presentations, website and training and also form a good basis for further research into the effect of Supported Education on obtaining work for people with a mental illness. The results of a process evaluation show what the effective elements of the intervention are and may indicate shortcomings in the implementation of the intervention or theoretical weaknesses, in case of unexpected findings in the effect evaluation. As a result, professionals from educational and mental health institutions will become more
competent in guiding young people with a mental disorder to continue with a regular education.