Persoonlijkheidsfunctioneren bij jongeren
Screening en diagnostiek
In het kort
Hoofdonderzoeker: Dr. Cyril Boonmann
Betrokken instelling: LUMC Curium, de Viersprong, Arkin, Youz
Startdatum onderzoek: 01-09-2024
Einddatum onderzoek: 31-08-2024
Aantal patiënten in onderzoek: Algemene populatie: N=150; klinische populatie: N=60
De vraagstelling van het onderzoek
Persoonlijkheidsstoornissen zijn veelvoorkomende psychische problemen die vaak al in de kindertijd of tienerjaren beginnen. Met de komst van het Alternative Model of Personality Disorders (AMPD) en het concept van ‘Levels of Personality Functioning’, worden deze stoornissen nu bekeken vanuit twee perspectieven: hoe iemand zichzelf ziet en stuurt (identiteit en zelfcontrole) en hoe iemand met anderen omgaat (empathie en relaties). Toch weten we nog weinig over hoe deze stoornissen zich bij jongeren ontwikkelen en welke vroege signalen er zijn.
Dit onderzoek heeft twee doelen. Allereerst willen we beter begrijpen hoe het persoonlijkheidsfunctioneren van jongeren eruitziet, zowel bij jongeren uit de algemene populatie als bij jongeren met psychische klachten. Daarbij kijken we ook naar hun persoonlijkheidsontwikkeling, en doen we dit vanuit verschillende invalshoeken, zoals die van de jongere zelf, hun ouders en hun behandelaren. Het tweede doel is om na te gaan hoe we vragenlijsten, die het persoonlijkheidsfunctioneren van adolescenten in kaart brengen, het beste kunnen implementeren in de klinische praktijk.
Het onderzoek
Voor het eerste doel van het onderzoek worden adolescenten uit de klinische praktijk (ongeveer 60 jongeren, in samenwerking met LUMC-Curium, De Viersprong, Arkin en Youz) en uit de algemene populatie (ongeveer 150 jongeren) geworven. Deze adolescenten, hun ouders en behandelaren krijgen vragen over persoonlijkheidsfunctioneren, persoonlijkheidsproblemen, psychische klachten, trauma en levenskwaliteit voorgelegd. Na ongeveer een jaar worden zij opnieuw benaderd voor vervolgonderzoek.
Voor het tweede deel van het onderzoek worden vijf focusgroepen georganiseerd, elk gericht op een specifieke groep: (1) adolescenten, (2) ouders, (3) behandelaren, (4) beleidsmakers en bestuurders, en (5) internationale wetenschappelijke experts. In deze groepen wordt besproken welke factoren de implementatie van hulpmiddelen voor het persoonlijkheidsfunctioneren van adolescenten in de klinische praktijk kunnen bevorderen of juist belemmeren.
Verwachte output
Met dit onderzoek verwachten we meer inzicht te krijgen in het persoonlijkheidsfunctioneren van adolescenten, zowel in de klinische praktijk als in de algemene bevolking. Daarnaast hopen we meer te weten te komen over welke factoren het proces van het implementeren van vragenlijsten voor het beoordelen van persoonlijkheidsfunctioneren kunnen bevorderen of belemmeren. Dit zal ons helpen om beperkingen in het persoonlijkheidsfunctioneren van jongeren eerder te herkennen en te diagnosticeren, zodat zij sneller de hulp en behandeling kunnen krijgen die ze nodig hebben.
Dit onderzoek wordt uitgevoerd binnen de call Persoonlijkheidsstoornissen van de Stichting