Historie

In 1884 richtte Lucas Lindeboom, professor in de theologie in Kampen, de Vereniging tot Christelijke Verzorging van Krankzinnigen en Zenuwlijders op. In zijn werk als predikant trok de zorg voor geesteszieken zijn aandacht. Het doel van de vereniging was het bieden van christelijke verzorging aan psychiatrische patiënten, om zo begrip en herstelmogelijkheden te bieden. Krankzinnigheid werd gezien als straf voor begane zonde en kon alleen vanuit het geloof behandeld worden. De psychiatrie moest gefundeerd worden op een christelijke grondslag.

Naamswijzigingen

Door de jaren heen heeft de vereniging verschillende naamswijzigingen ondergaan. De naam is gewijzigd in de Vereniging voor Christelijke Verzorging van Geestes- en Zenuwzieken (VCVGZ). In 1995 werd de officiële naam Vereniging Bennekom. Uit de VCVGZ is de Stichting tot Steun VCVGZ voortgekomen.

Zes klinieken

In totaal vielen zes klinieken onder de vereniging:

• Veldwijk in Ermelo (nu Stichting Meerkanten)
  • Bloemendaal in Den Haag (nu onderdeel van Stichting Parnassia)
  • Dennenoord in Zuidlaren (nu onderdeel van Stichting GGZ Groningen)
  • Wolfheze in Wolfheze nabij Arnhem (nu onderdeel van Stichting Pro Persona)
  • Valeriuskliniek in Amsterdam, tevens opleidingsinstituut en wetenschappelijk centrum
  • Vogelenzang in Bennebroek (nu Stichting InGeest)

Vooruitstrevend

De meeste klinieken waren opgezet volgens het destijds moderne paviljoenmodel. In de vrije natuur, met kleine afdelingen in afzonderlijke gebouwen en met een minimaal gebruik aan dwangmiddelen. De gedachte was dat ware christelijke zorg plaatsvond in het gezin. Daarom stond aan het hoofd van ieder paviljoen een huisvader en/of huismoeder. Zij werden bijgestaan door verplegend personeel dat door de vereniging zelf werd opgeleid.

Onderzoek

In de loop der jaren is er veel veranderd. In het jaar 2000 traden de klinieken uit de vereniging en gingen zij zelfstandig verder. De Vereniging Bennekom en de Stichting tot Steun VCVGZ verlegden hun werkzaamheden naar het terrein van wetenschappelijk onderzoek en innovatieve projecten in de geestelijke gezondheidszorg.